KAS szkoliła z KSeF administrację zespoloną w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim w Gorzowie Wlkp.

KAS szkoliła z KSeF administrację zespoloną w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim w Gorzowie Wlkp.

KAS szkoliła z KSeF administrację zespoloną w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim w Gorzowie Wlkp.

  • Eksperci KSeF z Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze i Lubuskiego Urzędu Skarbowego przeszkolili przedstawicieli administracji zespolonej z zagadnień dotyczących Krajowego Systemu e-Faktur.
  • Szkolenie, z inicjatywy Wojewody Lubuskiego, odbyło się w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim w Gorzowie Wlkp.

Spotkanie poprzedził briefing prasowy z udziałem Wojewody Lubuskiego Marka Cebuli i zastępcy Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze Ewy Leks.

Podczas briefingu i szkolenia dla administracji zespolonej, Wojewoda Lubuski Marek Cebula podkreślał, jak ważna jest cyfryzacja usług oferowanych obywatelom przez administrację.

KSeF to – po e-Doręczeniach, Internetowym Koncie Pacjenta i aplikacji mObywatel – kolejny ważny etap cyfryzacji państwa, który obejmuje zarówno przedsiębiorców, jak i administrację publiczną – mówił Marek Cebula Wojewoda Lubuski. 

Z kolei zastępca Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze Ewa Leks, podkreślała, że Krajowy System e-Faktur to duże wyzwanie, ale też realne udogodnienie dla wszystkich użytkowników. To bezpieczny system, który eliminuje błędy i zwiększa przejrzystość obrotu gospodarczego.

W szkoleniu uczestniczyło 40 przedstawicieli administracji zespolonej, w tym m.in.: straży pożarnej, policji, kuratorium oświaty czy inspekcji sanitarnej.

KSeF w pigułce

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to system służący do wystawiania, przesyłania, odbierania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych. Od 1 lutego 2026 r. KSeF obejmuje etapami wszystkich przedsiębiorców, oraz wystawiających faktury w Polsce. Wdrożenie KSeF służy cyfryzacji procesów fakturowania oraz księgowania. Pozwala także unikać błędów przy ich wystawianiu.

  1. System centralny
    1. KSeF to państwowy system do wystawiania, odbierania i przechowywania faktur w formie elektronicznej (XML).
    2. Wszystkie faktury trafiają do centralnej bazy Ministerstwa Finansów.
  2. Faktury ustrukturyzowane
    1. Faktury muszą mieć jednolity, ustandaryzowany format.
    2. Każda faktura otrzymuje unikalny numer KSeF (KSeF ID).
  3. Proces wystawiania i odbioru
    1. Wystawca generuje fakturę w programie księgowym.
    2. Faktura przesyłana jest do KSeF, gdzie następuje jej weryfikacja.
    3. Odbiorca pobiera dokument bezpośrednio z systemu.
  4. Bezpieczeństwo i archiwizacja
    1. Dokumenty przechowywane są w centralnym archiwum państwowym.
    2. System ogranicza ryzyko błędów i oszustw podatkowych.
  5. Automatyzacja księgowości
    1. Ułatwia automatyczne księgowanie i kontrolę poprawności danych.
    2. Skraca czas obiegu faktur i ułatwia archiwizację.
  6. Obowiązek wdrożenia
    1. System będzie wdrażany etapowo, obejmując docelowo wszystkich przedsiębiorców.
    2. Wymaga przygotowania oprogramowania, uprawnień i procedur wewnętrznych.