Jak załatwić sprawę w urzędzie

    Jak załatwić sprawę w urzędzie

    Jak załatwić sprawę w urzędzie

    Zasady obsługi podatnika

    W związku z potrzebą zapewnienia podatnikom większego bezpieczeństwa oraz komfortu umów wizytę, dzięki temu szybko i komfortowo załatwisz sprawy w urzędzie skarbowym.

    Na wizytę w Urzędzie Skarbowym możesz umówić się korzystając z jednego z dwóch możliwych sposobów:

    Nie potrzebujesz umawiać wizyty w urzędzie, aby zostawić dokument w urnie (bez potwierdzenia odbioru). Jeżeli chcesz wyjaśnić wątpliwości dotyczące złożonego dokumentu - umów wizytę.

    Godziny przyjmowania umówionych klientów znaleźć można na stronie urzędu w zakładce "Kontakt" (kliknij, aby przejść do strony).

    Jak przygotować się do załatwienia sprawy

    Aby przygotować się do załatwienia sprawy możesz zapoznać się z informacjami zawartymi w opracowanych kartach usług załączonych w zakładce „Załatwianie spraw/Pliki do pobrania".

    Sprawy można załatwić online bez wychodzenia z domu

    Sprawy podatkowe możesz załatwić na Portalu Podatkowym pod adresem www.podatki.gov.pl (link otwiera się w nowym oknie ) i w serwisie www.biznes.gov.pl (link otwiera się w nowym oknie - Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiebiorcy).

    e-Korespondencja

    Wyraź zgodę na doręczenie elektroniczne na swoje konto w e-US - wysyłaj i otrzymuj pisma online.

    Dzięki udostępnieniu usługi doręczeń na konto e-US, użytkownicy, którzy wyrazili zgodę na e-Korespondencję odbierają potrzebne dokumenty, w tym zaświadczenia nie wychodząc z domu.

    Usługa doręczeń na konto w e-US pozwala na dwustronną komunikację Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) z jej klientami, co umożliwia załatwienie szerokiego katalogu spraw KAS online.

    e-Urząd Skarbowy/Zaświadczenia

    O zaświadczenie zawnioskuj elektronicznie w e-Urzędzie Skarbowym.

    Sprawdź, jakie to proste. (link otwiera nowe okno w innym serwisie -Zaświadczenia (podatki.gov.pl)

    Pierwszy Urząd Skarbowy w Zielonej Górze przyjmuje interesantów po wcześniejszym, obowiązkowym umówieniu wizyty w sprawach wymagających wyjaśnień i uzgodnień

    • w poniedziałek w godzinach od 8:00 do 18:00 (od godz. 15:00 do 18:00 interesantów przyjmuje Centrum Obsługi),
    • wtorek - piątek w godzinach od 8:00 do 15:00

    Stanowiska do spraw bezpośredniej obsługi podatników zlokalizowane są na parterze w Centrum Obsługi Klienta, na którym w szczególności można: - pobrać i złożyć wszelkie rodzaje formularzy obowiązujących w kontaktach z urzędem, - złożyć wniosek i odebrać zaświadczenie o żądanej treści - złożyć wszelkie dokumenty i wnioski. Dla klientów Urzędu opracowano karty informacyjne, opisujące sposób załatwienia poszczególnych rodzajów spraw oraz wnioski, ułatwiające załatwienie konkretnej sprawy, które wyłożone są tematycznie na półkach znajdujących się na Centrum Obsługi Klienta. Dokumenty nadane za pośrednictwem poczty lub innych podmiotów świadczących usługi poczty kurierskiej przyjmowane są przez kancelarię Urzędu.

    Sekretariat Urzędu Skarbowego czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 do 14:30.

    Skargi i wnioski

    Przyjmowanie i załatwianie skarg i wniosków regulują przepisy:

    • Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
    • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

    Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez urząd skarbowy/urząd celno-skarbowy albo ich pracowników i funkcjonariuszy, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

    Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy w urzędach skarbowych i urzędzie celno-skarbowym oraz zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, czy lepszego zaspokajania potrzeb ludności.

    Ważne!

    Skarg i wniosków nie można składać telefonicznie.

    Skargi i wnioski, zarówno te nadsyłane pocztą jak i drogą elektroniczną, powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (w tym - kod pocztowy) wnoszącego skargę lub wniosek. Zgodnie z przepisami § 8 pkt 1 ww. rozporządzenia skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu pocztowego pozostawione zostaną bez rozpoznania.

    Jak złożyć skargę lub wniosek

    Skargi i wnioski składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia. Organem właściwym w zakresie skarg składanych na działanie urzędów skarbowych i urzędu celno-skarbowego lub ich pracowników/funkcjonariuszy jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze. Organem właściwym do rozpatrzenia skarg na działanie Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze lub jej pracowników jest Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

    Wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku.

    Skargi i wnioski dotyczące jednostek Krajowej Administracji Skarbowej oraz ich pracowników i funkcjonariuszy można składać na kilka sposobów:

    • na piśmie przesyłając na adres: Izba Administracji Skarbowej w Zielonej Górze, ul. Generała Władysława Sikorskiego 2, 65-454 Zielona Góra,
    • na piśmie składając skargę w siedzibie Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze w Kancelarii w od poniedziałku do piątku w godzinach przyjmowania interesantów, ewentualnie w siedzibie urzędu w godzinach jego urzędowania (lin do kontaktów IUS: https://www.lubuskie.kas.gov.pl/pierwszy-urzad-skarbowy-w-zielonej-gorze/kontakt/telefony
    • przesłać pocztą elektroniczną ias.zielonagora@mf.gov.pl;
    • przesłać Elektroniczną skrzynką Podawczą: skrytka ePUAP: /95i13yiinr/skrytka (link otwiera nowe okno w innym serwisie - https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw/sprawy-obywatelskie/ogolne-sprawy-urzedowe/skargi-wnioski-zapytania-do-urzedu/95i13yiinr).
      Uwaga!: aby skorzystać z systemu ePUAP należy założyć konto na stronie internetowej https://epuap.gov.pl/wps/portal),
    • na fax Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze- nr 68 456 07 01
    • ustnie do protokołu Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze, Zastępcy Dyrektora Izby Administracji Skarbowej lub osobie wyznaczonej w sprawie przyjęcia skarg i wniosków lub naczelnikowi urzędu skarbowego,  zastępcy naczelnika lub wyznaczonej osobie.

    Skargi złożone w urzędzie skarbowym zostaną przesłane zgodnie z właściwością Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze.

    Informacja dotycząca przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków

    Naczelnik  Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze, Zastępca Naczelnika lub wyznaczona osoba  przyjmuje interesantów w sprawach skarg, wniosków  po uprzednim ustaleniu terminu spotkania od wtorku do piątku w godzinach od 8.00 do 15.00, a w każdy poniedziałek od 8.00 do 16.30 z wyłączeniem dni wolnych. Skarga złożona ustnie do protokołu zostanie przesłana zgodnie z właściwością Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze.

    Wyznaczeni pracownicy urzędu skarbowego przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach urzędowania urzędu skarbowego.

    Skargę na działanie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze lub pracowników izby administracji skarbowej można:

    • wnieść na piśmie przesyłając na adres: Szef Krajowej Administracji Skarbowej, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa lub
    • składając na Dziennik Podawczy Ministerstwa Finansów w godz. 8:15 – 16:15, znajdujący się w recepcji Ministerstwa Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 w Warszawie, ewentualnie w składając w siedzibie Izby Administracji Skarbowej
    • przesłać pocztą elektroniczną na adres kancelaria@mf.gov.pl; lub http://epuap.gov.pl (link otwiera nowe okno w innym serwisie),
    • przesłać faksem pod nr (22) 694-39-59,
    • ustnie do protokołu Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze, Zastępcy Dyrektora Izby Skarbowej lub osobie wyznaczonej w sprawie przyjęcia skarg i wniosków lub naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celno-skarbowego, zastępcy naczelnika lub wyznaczonej osobie.

    Skargi złożone w Izbie Administracji Skarbowej zostaną przesłane zgodnie z właściwością do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w Warszawie.

    Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.

    Petycje

    Zasady rozpatrywania petycji określają przepisy ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.

    Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.

    Petycja może być złożona w interesie: publicznym, podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu trzeciego, za jego zgodą.

    Jak złożyć petycję

    Petycję możesz:

    • przesłać pisemnie na adres: Izba Administracji Skarbowej w Zielonej Górze, ul. Generała Władysława Sikorskiego 2 65-454 Zielona Góra;
    • przesłać w formie pisma elektronicznego, za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej: skrytka e-PUAP: /95i13yiinr/skrytka (link otwiera nowe okno w innym serwisie) lub na adres: ias.zielonagora@mf.gov.pl
    • Petycja musi zawierać:
    • imię i nazwisko wnoszącego oraz dokładny adres do korespondencji;
    • jeśli petycja jest składana w interesie innej osoby - musi to nastąpić za jej zgodą; taką zgodę, wyrażoną w formie pisemnej, należy dołączyć do składanego pisma;
    • w petycji, należy przedstawić jak najwięcej szczegółów opisujących zdarzenie, którego dotyczy dana sprawa.

    Nie można złożyć petycji anonimowo. Pozostawia się bez rozpoznania petycje niezawierające oznaczenia podmiotu wnoszącego  (jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów,
    w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję) oraz wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję i adresu do korespondencji (jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów).

    Jeżeli przedmiot petycji nie będzie dotyczyć właściwości jednostki KAS, która ją otrzymała,  sprawa zostanie przesłana do podmiotu właściwego do rozpatrzenia petycji.

    Wymagania dla dokumentów elektronicznych dostarczanych do Urzędu:

    1. dokumenty elektroniczne muszą być podpisane ważnym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym
    2. akceptowalne formaty załączników to: DOC, RTF, TXT, XLS, CSV, PDF, GIF, TIFF, BMP, JPEG, ZIP.
    3. wielkość łączna załączników dołączonych do jednego formularza (dokumentu elektronicznego) nie może przekroczyć 2 MB;
    4. dokumenty lub nośniki zawierające oprogramowanie złośliwe będą automatycznie odrzucane i nie zostaną rozpatrzone.

    Sposób przyjmowania i załatwiania spraw regulują w szczególności przepisy następujących aktów prawnych:

    • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa;
    • Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
    • Zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego izb administracji skarbowej;
    • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków;
    • Regulamin organizacyjny Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze.

     

    bip

    Informacje o publikacji dokumentu

     
    Data utworzenia: 06.11.2020 Data publikacji: 31.10.2014 12:51 Data ostatniej modyfikacji: 27.02.2024 09:02
    Autor: Zdzisława Kochanowicz Osoba publikująca: Karol Widła Osoba modyfikująca: Natasza Wiśniewska
    Rejestr zmian