Projekt przepisów podatkowych Polskiego Ładu w konsultacjach

Projekt przepisów podatkowych Polskiego Ładu w konsultacjach

Projekt przepisów podatkowych Polskiego Ładu w konsultacjach

Na niebieskim tle biały napis: Polski Ład. Konsultacje
Minister Finansów Tadeusz Kościński stoi przy mównicy.
Minister Kościński stoi na tle ścianki z logo Ministerstwa Finansów. Na ekranach wyświetlane są założenia projektu.
Przy mównicy stoi mężczyzna, za nim ścianka z logo Ministerstwa Finansów, obok flaga Polski.
  • Rekordowa podwyżka kwoty wolnej od podatku, wzrost do 120 tys. zł progu podatkowego, podatkowe fair play i podatkowy restart gospodarki – to główne elementy podatkowej części Polskiego Ładu.
  • Dziś rozpoczynają się konsultacje pakietu rozwiązań, które polepszą jakość życia Polaków i sprawią, że system podatkowy będzie bardziej sprawiedliwy, a firmy będą mogły się szybciej rozwijać.
  • Polski Ład to historyczna obniżka podatków i historyczna podwyżka kwoty wolnej od podatku, na czym zyska niemal 18 mln Polaków. To rocznie ok. 14 mld zł więcej w portfelach Polaków.
  • Planujemy, że przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2022 r.

Zyska niemal 18 milionów osób płacących podatki. Prawie 9 mln osób przestanie płacić PIT. Nie będą go płacić osoby najuboższe i 2/3 emerytów i rencistów. Kolejna grupa to osoby, dla których zmiana będzie neutralna. Czyli dla aż 90 procent osób płacących podatki nowe rozwiązania są korzystne lub neutralne. To ponad 23 mln osób. W portfelach Polaków zostanie ok. 14 mld zł rocznie. To nie jest obciążanie Polaków nowymi podatkami, a historyczna obniżka podatków dla nich 

 wskazuje minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

Działania zbudowane są na fundamencie solidarności społecznej. Proponujemy sprawiedliwy system podatkowy, który uwzględnia różnice w dochodach obywateli. Chcemy, aby wreszcie osoby o niższych dochodach płaciły relatywnie mniejsze podatki 

 dodaje wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Historyczna obniżka podatków

W latach 2015-2019 dwukrotnie podwyższano kwotę wolną od podatku dochodowego do wysokości 8 tys. zł. W 2019 r. zaczął obowiązywać zerowy PIT dla młodych oraz powszechna obniżka PIT z 18% do 17%. W 2019 r. zmniejszyliśmy CIT dla ponad 90% przedsiębiorców do 9%. Oznacza to obniżkę stawki o ponad połowę w stosunku do stawki obowiązującej w 2016 r. – z 19 na 9%. Wprowadziliśmy nową matrycę stawek VAT, która obniżyła stawki podatku na wiele artykułów pierwszej potrzeby.

Teraz kontynuujemy proces obniżania podatków dla Polaków. Oznacza to:

  • Historyczną podwyżkę kwoty wolnej do 30 tys. zł (europejski poziom) równo dla wszystkich, niezależnie od zarobków.
  • Wyższy próg podatkowy – z 85 tys. zł na 120 tys. zł. Liczba osób, które będą płaciły 32-proc. podatek spadnie o połowę.
  • Kolejne obniżenie stawek ryczałtu m.in. dla inżynierów, zawodów ITC, lekarzy.

Wzrost kwoty wolnej do 30 tys. zł to odważny ruch na rzecz osób mniej zarabiających. Niemal 9 mln Polaków przestanie płacić PIT. PIT, dzięki podniesieniu kwoty wolnej, nie będą płacić osoby najuboższe i prawie 70% emerytów i rencistów. Od 2022 r. wysokość progu podatkowego wzrośnie o 40% – z ponad 85 tys. zł do 120 tys. zł. Podatek o stawce 32% płacić będzie o połowę osób mniej niż dotychczas.

Dla lekarzy, dentystów, pielęgniarek, położnych oraz dla inżynierów stawka ryczałtu spadnie z 17 proc. na 14 proc. Dla informatyków, programistów i innych zawodów z branży ITC stawka zmniejszy się z 15 proc. do 12 proc.

Podatkowe fair play

Brak możliwości odliczania składki zdrowotnej od podatku został zrekompensowany innymi rozwiązaniami. Dla przedsiębiorców Polski Ład przewiduje kilkanaście nowych rozwiązań oraz obniżkę stawek podatku ryczałtowego.

Korzyści

  • Dla ponad 23 mln Polaków zmiany w podatkach będą korzystne lub neutralne. To 90 proc. podatników.
  • Na zmianach skorzysta niemal 18 mln Polaków.
  • Prawie 9 mln osób przestanie płacić PIT.
  • Polski Ład to więcej pieniędzy w portfelach Polaków – ok. 14 mld zł rocznie.
  • Zyskają emeryci i renciści. Więcej pieniędzy zostanie w kieszeniach 90% z nich. To ponad 8 mln osób. Aż 2/3 emerytów i rencistów w ogóle nie zapłaci PIT. A pozostali będą płacić podatek jedynie od nadwyżki ponad 30 tys. zł.
  • Przykłady (pracownicy na etacie/emeryt):
  • Kasjer zarabiający 3 tys. zł, zyska na reformie 1 840 zł w ciągu roku.
  • Pracownik fizyczny zarabiający 4 tys. zł, zyska ponad 1 360 zł w ciągu roku.
  • Księgowa zarabiająca w firmie 5 tys. zł, zyska ponad 560 zł w ciągu roku.
  • Emeryt otrzymujący emeryturę w kwocie 3,2 tys. zł zyska rocznie 1 600 zł.
  • Rodzina 2+2, w której rodzice zarabiają w sumie 6,5 tys. zł brutto, gdy rozliczą się wspólnie, miesięcznie zyskają 328 zł, czyli prawie 4 tys. zł Małżeństwo będzie mogło też odliczyć od podatku ulgi na dwójkę dzieci, czyli 2,2 tys. zł.
  • Przykłady (osoby prowadzące działalność):
  • Krawiec z dochodem 3 tys. zł, zaoszczędzi rocznie 1,3 tys. zł.
  • Fryzjer z dochodem 4 tys. zł, zaoszczędzi rocznie 2 tys. zł.
  • Mechanik z dochodem 5 tys. zł, zaoszczędzi rocznie 1 tys. zł.

Pakiety uproszczeń dla biznesu

Polski Ład to również podatkowy restart gospodarki. Nie tylko zmniejszenia klina podatkowego, ale również szereg innych reform kierowanych do przedsiębiorców. To cały pakiet rozwiązań dla tych, którzy inwestują w innowacyjne rozwiązania, nowe produkty, chcą się rozwijać i podbijać nowe rynki 

 mówi minister Kościński.

Wzmocnienie inwestycji i ekspansji

Aby polskie firmy mogły się rozwijać i być konkurencyjne, system podatkowy powinien wspierać innowacyjny biznes i inwestorów którzy postawią na Polskę. Od 2022 r. w Polsce będzie działać kompleksowy system rozwiązań podatkowych działających równocześnie, na każdym etapie procesu produkcyjnego 

 informuje wiceminister Sarnowski.

Będą do niego należeć: 

  • Ulga B+R wspierająca prace koncepcyjne nad nowym produktem. 
  • Ulga na prototyp, wspomagająca przeniesienie pomysłu na język praktyki i produkcji.
  • Ulga na wsparcie innowacyjnych pracowników, ułatwiająca konkurowanie o specjalistów o kluczowych umiejętnościach i kompetencjach.
  • Ulga na robotyzację, która ułatwi otwarcie dedykowanej produktowi linii produkcyjnej.
  • Ulga IP Box, która zmniejszy obciążenie na etapie jego sprzedaży.

Aby korzystać z pojawiających się na rynku szans, polskie firmy z sektora MŚP muszą w siebie inwestować. Zwiększać skalę działalności, poprawiać jej efektywność i stale dostosowywać profil działania do potrzeb nowych klientów. Nie da się tego zrobić bez pieniędzy i to właśnie dostęp do finansowania jest dla mniejszego biznesu największą barierą rozwoju. Kiedyś mówiono „taki mamy klimat" i bezradnie rozkładano ręce. Teraz tworzymy taki klimat podatkowy, który będzie przyjazny dla inwestycji w rozwój drobniejszego biznesu, tak by z mikro- stawał się mały, z małego średni, a ze średniego duży 

 wyjaśnia wiceminister Sarnowski.

Wprowadzimy:

  • Ulgę na IPO wraz z ulgą na inwestycje w giełdowych debiutantów, które ułatwią polskim firmom wejście na giełdę i znalezienie potrzebnych im inwestorów.
  • Ulgę konsolidacyjną kierowaną do firm, które poprzez połączenie się z innym podmiotem zdecydują się na uratowanie np. swojego kontrahenta, dostawcy lub innego biznesu potrzebującego wsparcia.
  • Ulgę na ekspansję, dzięki której wydatki na poszukiwanie nowych rynków dla polskich produktów będą mogły zostać odliczone 2 razy.
  • Atrakcyjne podatkowo zasady inwestowania za pośrednictwem Venture Capital, które będą zachętą do lokowania kapitału w innowacyjne polskie przedsiębiorstwa i start-upy.
  • Zmodyfikowany i uatrakcyjniony Estoński CIT. To nowoczesny sposób opodatkowania, który promuje inwestycje i minimalizuje formalności przy rozliczeniu podatków.

Przyciąganie do Polski kapitału i inwestorów

Naszym celem jest stworzenie przyjaznego klimatu podatkowego dla inwestorów strategicznych. Damy im do ręki solidne argumenty, które przesądzą o tym, że na miejsce inwestowania wybiorą właśnie Polskę 

– podkreśla minister Kościński.

Osiągniemy to wprowadzając:

  • Investor Desk. Kompleksowa i szybka obsługa inwestorów stanie się wizytówką Polski. Wszystkie sprawy dotyczące strategicznych inwestycji załatwiane będą w jednym okienku, z jednym negocjatorem i w oparciu o jedną decyzję. Kluczowe inwestycje będą obsługiwane bezpośrednio przez Ministerstwo Finansów, a nie przez kilka urzędów skarbowych.
  • Inwestor otrzyma też Interpretację 590, czyli wystawiany przedsiębiorcy przez Ministra Finansów list żelazny, określający całość konsekwencji podatkowych planowanej inwestycji.
  • Zachęty do inwestowania w Polsce przez korporacje. Będzie to możliwość objęcia VAT usług finansowych. Oprócz tego będą też atrakcyjne warunki do funkcjonowania grup holdingowych. Polska dołączy do grona krajów, w których działają grupy VAT.

Program repatriacji kapitału do Polski

Program jest dedykowany prawie 20 mln Polaków, którzy mieszkają poza granicami kraju. Jego celem jest zaproszenie ich do powrotu do Polski. Z ich doświadczeniem, z wiedzą o tym czego potrzebuje zagraniczny klient i ze znajomością oczekiwań biznesowych partnerów. Oferujemy im korzystne warunki powrotu oraz inwestowania ich pieniędzy 

– zaznacza wiceminister Sarnowski.

Nasze rozwiązania:

  • Ulga na powrót pracowników i małego biznesu, czyli podatkowa zachęta do powrotu ze zdobytym za granicą doświadczeniem i kapitałem.
  • Ryczałt dla nowych inwestorów, czyli zachęta dla przedsiębiorców, którzy osiągnęli sukces za granicą do przeniesienia centrum zarządzania swoim biznesem do Polski.
  • Korzystne podatkowo warunki działalności sponsoringowej, które będą ułatwiały społecznie odpowiedzialną działalność firm oraz gwiazd biznesu, kultury czy sportu.
  • Program powrotu kapitału, czyli propozycja dla tych, którzy w przeszłości podjęli ryzykowne decyzje podatkowe i chcą prowadzić biznes w Polsce z „czystą kartą".

Uszczelnianie systemu podatkowego

Uszczelnianie systemu podatkowego stanowi ważne źródło finansowania planowanej obniżki podatków. Składają się na nie walka z rajami podatkowymi, ograniczenie szarej strefy i dbałość o równe szanse w obrocie krajowym 

 tłumaczy wiceminister Sarnowski.

Wielkość szarej strefy w Polsce systematycznie spada. Chcemy ją nadal zmniejszać. Większość transakcji w ramach szarej strefy odbywa się niemal wyłącznie przy wykorzystaniu gotówki. Gotówka nie zostawia śladów w jakiejkolwiek dokumentacji i rejestrach. Inaczej jest w przypadku obrotu bezgotówkowego. Dlatego zamierzamy promować właśnie taki obrót 

– informuje minister Kościński

Z szacunków MF wynika, że proponowane działania pozwolą odzyskać ok. 6 mld zł w 2022 r. i ok. 9 mld zł w kolejnych latach.

Ograniczenie szarej strefy

Likwidacja szarej strefy to m. in. wspieranie legalnego zatrudnienia.

Aktualnie system podatkowy nie sprzyja pracownikom, którzy nie godzą się na pracę „na czarno". Nawet w przypadku wykrycia tego procederu przez skarbówkę czy Inspekcję Pracy, to pracownik musi zapłacić niezapłacony od swojej pensji podatek z odsetkami. Do tego odpowiada karnie za niezadeklarowanie podatku. Chcemy całkowicie odwrócić tę sytuację. Prawo powinno chronić pracownika, a nie pracodawcę, który określa jego warunki zatrudnienia 

 informuje wiceminister Sarnowski

Większość obrotu w szarej strefie odbywa się gotówkowo. Stąd im więcej bezgotówkowych transakcji tym większa transparentność działań przedsiębiorców i uczciwsze zasady na rynku. Proponujemy obniżenie limitu płatności gotówkowych pomiędzy firmami (B2B) z obecnych 15 tys. zł do 8 tys. zł. Chcemy wprowadzić limit dla transakcji gotówkowych dla C2B w kwocie 20 tys. zł. Przedsiębiorcy będą musieli zapewnić swoim klientom możliwość dokonywania płatności drogą elektroniczną, tj. za pośrednictwem terminala, telefonu lub przelewu. Obowiązek będzie obejmował tylko tych przedsiębiorców, którzy mają i będą mieli obowiązek instalowania kas fiskalnych czyli takich których roczny przychód przekracza 20 tys. PLN.

Zachętą dla przedsiębiorców będzie ulga na terminal w podatku dochodowym. Dzięki niej wydatki na nabycie i obsługę terminala płatniczego będą nie tylko zaliczane w 100% do kosztów uzyskania przychodów, ale także będą ponownie odliczane od dochodu w ramach ulgi podatkowej. Firmy które będą rozliczać bezgotówkowo większość swojego obrotu z konsumentami, otrzymają superszybki zwrot VAT. Środki pojawią się na ich kontach w 15 dni, czyli cztery razy szybciej niż zwykle.

Utrudnienie transferu do rajów podatkowych

Naszym celem jest dalsze zwalczanie unikania opodatkowania poprzez użycie schematów rajów podatkowych. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie zniwelować nieuprawnione przewagi podatkowe i tym samym wyrównywać warunki konkurencji. Proponujemy kolejne zmiany w przepisach, które utrudnią przerzucanie zysków do rajów podatkowych przy pomocy spółek-wydmuszek 

– informuje minister Kościński.

W ten sposób zostaną ukrócone nieuczciwe praktyki tworzenia za granicą (np. na Cyprze i w Luksemburgu) spółek, do których wyprowadzane są z Polski dochody bez podatku. Dzięki tej zmianie środki wysyłane do spółek–wydmuszek będą już w 2022 r. opodatkowane w Polsce.

Uczciwe opodatkowanie w Polsce

Efektem działań uszczelniających będzie wyrównanie szans pomiędzy uczciwymi przedsiębiorcami, a tymi, którzy działają poza lub na granicy prawa. Firmy stosujące agresywną politykę podatkową, czy nadużywające przepisów, nie będą już w lepszej sytuacji konkurencyjnej od tych, które takich sztuczek nie znają.

Ograniczony zostanie m.in. proceder wyprowadzania z firmy aut poleasingowych. Chodzi o branie samochodu na firmę w leasing, a po spłacie rat leasingowych, wykupywanie go do majątku prywatnego. To działanie na granicy prawa, w innych krajach UE możliwe jest tylko wykupienie samochodu przez firmę.

Nowe przepisy będą również przeciwdziałać wnoszeniu do firmy przeszacowanego majątku. Spotyka się nieuczciwą praktykę kupowania np. nowego samochodu i po kilku latach prywatnego używania – wnoszenia go do firmy. Przepisy pozwalają amortyzować wnoszony do firmy majątek po cenie zakupu, a nie według jego wartości w momencie wniesienia. W ten sposób zmniejsza się podatek do zapłaty przy pomocy m.in. używanych samochodów i elektroniki. Zmienimy przepisy tak, by od przyszłego roku odpisy amortyzacyjne były dokonywane od wartości rynkowej w momencie przyjęcia danego składnika do firmy, a nie od „historycznej" ceny nabycia.

Doprecyzowane zostaną także przepisy o exit tax, czyli o podatku od wyjścia, który płaci się od niezrealizowanych zysków w przypadku przenoszenia firmy poza granice Polski. Jest on teraz omijany poprzez pośrednie przeniesienie własności biznesu, np. poprzez połączenia polskiej firmy z zagraniczną lub wniesienie polskiego biznesu aportem do zagranicznej firmy. Tu również pojawi się teraz podatek.

Przejdź do projektu ustawy na stronie RCL